Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15

Broker kurierski – dla kogo, po co i kiedy?

Może się wydawać, że sukces e-sklepu zależy głównie od dobrej jakości produktów sprzedawanych w konkurencyjnych cenach, skutecznych działań marketingowych oraz doskonałej obsługi klienta. To jednak nie wszystko. Równie istotną rolę odgrywa także jakość i koszt doręczania przesyłki.

Jest to powszechnie znana prawda, jednak kryje się za nią kilka pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć, zanim zaczniemy planować bądź optymalizować logistykę w naszym sklepie internetowym. Poniżej opisuję cztery najważniejsze zagadnienia powiązane z tą tematyką, przy poznawaniu których warto wykorzystać platforma usług kurierskich.

Jakość obsługi kurierskiej

Oddając paczkę w ręce kuriera, przestajesz mieć wpływ na część procesu realizacji zamówienia, jakim jest dostawa. Nie możesz jednak łudzić się, że kończy się tym samym Twoja odpowiedzialność za jakość usługi świadczonej przez przewoźnika, którego do tej roli wybrałeś. To właśnie od niego zależy, czy paczka będzie doręczona terminowo i w nienagannym stanie. Firma spedycyjna pozostawia po sobie wrażenie, które wpływa również na to, jak Ty jako sprzedawca będziesz postrzegany przez klientów. Właśnie dlatego wybór partnerów logistycznych jest tak ważny.

Do nawiązania współpracy bezpośrednio z kurierami będą nam potrzebne podpisane oddzielnie dla każdej firmy umowy, co jak wiadomo wiąże się z długotrwałymi negocjacjami i formalnościami. Platforma usług kurierskich pomaga skrócić te procesy. Konto można założyć przez internet – zajmuje to kilka minut – po czym od razu uzyskujemy dostęp do wielu różnych usług kurierskich, które można swobodnie i pod różnymi kątami testować, np. sprawdzać ceny u różnych przewoźników dla różnych wymiarów paczek.

Cena wciąż jest ważna

Kluczowe dla powodzenia sprzedaży online jest odpowiednie skalkulowanie cen transportu, co potwierdzają m.in. badania Gemiusa dla Izby e-Commerce Polska. Niskie koszty dostawy są drugim co do ważności czynnikiem motywującym do wyboru danego sklepu, na co wskazuje 44 proc. badanych polskich internautów (pierwszym są atrakcyjne ceny towarów w ogóle – 51 proc. wskazań).

Zakładając, że sklep nie chce do przesyłek dopłacać z własnej kieszeni, to cena, jaką ostatecznie udostępnimy swoim klientom, będzie w dużym stopniu zależna od tego, jakie warunki wynegocjujemy u firmy kurierskiej. Niestety uzyskanie odpowiednio niskiego kosztu u kilku przewoźników może być utrudnione, choćby ze względu na konieczność wykazania odpowiednio dużego wolumenu paczek. Dla małych firm, które nie mają jeszcze zbyt wielkiej sprzedaży lub dopiero zaczynają, może być to niemożliwe.

Platforma usług kurierskich nie wymaga od e-sklepu żadnego wolumenu, udostępniając cennik, który już na starcie jest niższy od cen u przewoźnika. Różnica w cenie zależy od firmy oraz kilku innych zmiennych i waha się od 5% do nawet 50%. Trzeba tu wspomnieć, że platformy usług kurierskich zwykle także są otwarte na dodatkową negocjację cen. Jeśli zadeklarujemy minimalny wolumen (np. 40 paczek w Furgonetka.pl) istnieje możliwość uzyskania lepszej oferty niż standardowa.

Skąd jednak wiadomo, że platforma usług kurierskich będzie miała niższe ceny niż gdybyśmy mieli współpracować bezpośrednio z przewoźnikiem? Ponieważ siłą tego typu serwisów są wszystkie małe firmy i osoby prywatne, które wysyłają poprzez jego soft – to one tworzą wolumen dający pozycję do skutecznych negocjacji cenowych u poszczególnych spedytorów. Furgonetka.pl przez siedem lat, od początku swojej działalności, wysłała już 10 milionów paczek, co miesięcznie średnio daje około 128 tysięcy doręczeń i te liczby stale wzrastają.

Dodatkowe narzędzia

Niska cena oraz łatwość w nawiązaniu współpracy nie są jedynymi korzyściami, które możemy uzyskać ze współpracy z platformą usług kurierskich. Serwisy te zwykle mają jeszcze kilka innych udogodnień, które ułatwiają posprzedażową obsługę klienta, np. są zintegrowane z platformami sklepowymi i aukcyjnymi oraz udostępniają narzędzia generujące dokumenty przewozowe i reklamacyjne. Mają także możliwość monitorowania spedycji.

Każde z tych dodatkowych narzędzi ma realny wpływ na prowadzenie biznesu. Na przykład integracja z najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi oznacza, że jeśli Twój sklep korzysta z takiego pudełkowego rozwiązania lub Allegro, albo jednego i drugiego, to wszystkie zamówienia złożone tam przez Twoich klientów mogą trafiać automatycznie do jednego panelu. Tam można nimi globalnie zarządzać: przyporządkować wybraną formę dostawy do każdego zamówienia, szybko drukować dokumenty przewozowe bez konieczności ręcznego ich wpisywania i zamówić podjazd kuriera. Do tego można monitorować przesyłki na każdym etapie i korzystać z powiadomień mailem lub SMS-em.

Zebranie wszystkich paczek w jednym miejscu sprawi też, że bardzo łatwo uzyskasz całościowe dane do analizy. Co warto porównywać? Ile paczek zostało w danym miesiącu wysłanych, ile z nich było pobraniowych, w jakim czasie zostały doręczone. Na podstawie takich analiz będzie dużo łatwiej podjąć decyzje dotyczące optymalizacji logistyki.

Wszystko w jednym miejscu

Na samym końcu warto wspomnieć o kwestii rozliczeń, które współpraca z platformą usług kurierskich także ułatwia. Fakt, że wszystkie przesyłki przechodzą przez jeden serwis sprawia, że za usługi różnych firm kurierskich, dostajemy tylko jedną fakturę. Znacznie ułatwia to sprawdzenie jej poprawności (np. czy liczba paczek wysłanych zgadza się z liczbą paczek zafakturowanych) i zmniejsza ilość pracy niezbędnej do rozliczenia kosztów.

Podsumowując

Platforma usług kurierskich oferuje wiele różnorodnych opcji, które przy stałej współpracy z jednym przewoźnikiem nie są dostępne. Sama możliwość testowania wielu firm może być interesująca tak dla małych, jak i dużych e-sklepów, niezależnie od tego, czy są jeszcze na początku swojej działalności, czy już mają większe doświadczenie. Warto wypróbować możliwości, które daje współpraca z platformą usług kurierskich, ponieważ może to pomóc w optymalizacji logistyki i zmniejszeniu kosztów sklepu.

Artykuł pochodzi z www.marketingibiznes.pl.

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com