eBay, Amazon czy Allegro - co wybrać?

Źródło: pl.depositphotos.com

Jeśli planujesz rozpocząć przygodę ze sprzedażą internetową, to dobrym pomysłem na początek są serwisy typu marketplace. Możesz na nich sprawdzić, czy masz żyłkę do e-handlu, a także czy jest zapotrzebowanie na produkt, który planujesz sprzedawać. Dowiesz się także, jak działa rynek e-commerce oraz poznasz jego ciemniejsze strony, takie jak spora konkurencja i walka ceną.

Platformy tego typu to nie tylko miejsce dla początkujących e-sprzedawców, to także dobry sposób na poszerzenie kanałów sprzedaży i zwiększenie zysków przy niewielkim nakładzie pracy. Ponadto umożliwiają wyjście z ofertą na rynki zagraniczne i przetestowanie naszych możliwości w innych krajach bez ponoszenie dużych kosztów.

Czym różnią się 3 najpopularniejsze wśród Polaków platformy typu marketplace pod względem funkcjonalności i potencjału sprzedażowego? Czy warto być na wszystkich czy skupić się na jednej najbardziej dopasowanej do naszych potrzeb? W odpowiedzi na te pytania może Ci pomóc porównanie serwisu eBay, Amazon i Allegro, które przygotowaliśmy. Zapraszam do lektury.

1. Pierwsze kroki – rejestracja i kwestie formalne

Nasze porównanie zacznijmy od początku, czyli od założenia konta i ogólnych wymagań, jakie stawiają przed nami poszczególne marketplace’y.

eBay

Platforma eBay występuje lokalnie w 14 krajach na całym świecie, ponadto istnieje też serwis międzynarodowy eBay.com. O różnicach między nimi pisaliśmy w artykule pt. “Co warto wiedzieć o sprzedaży na eBay?”, do przeczytania którego bardzo zachęcam. Istotne jest to, że nawet jeśli planujesz sprzedawać w lokalnych serwisach eBay lub na eBay.com musisz założyć konto w polskiej wersji platformy (chyba, że masz adres zamieszkania w innym kraju). Założenie konta jest proste, wystarczy podać imię, nazwisko, adres e-mail i hasło. Potem wymagana jest jedynie weryfikacja konta i połączenie z kontem Paypal. Następnie trzeba dokonać wyboru między dwoma typami sprzedaży: podstawową i zaawansowaną – ta druga gwarantuje widoczność ofert na całym świecie i umożliwia dostosowanie treści oferty do poszczególnych krajów.

Amazon

Rejestracja w serwisie Amazon jest równie prosta jak w eBay. W czasie rejestracji wymagane są takie dokumenty jak: ważna karta kredytowa, numer telefonu, dane rejestracyjne firmy i głównej osoby kontaktowej oraz informacje o właścicielu firmy i rachunku bankowym. Serwis automatycznie włącza usługę Fulfilment by Amazon (FBA) umożliwiającą korzystanie z rozwiązań logistycznych Amazon. Rejestracja w brytyjskiej wersji serwisu, z której mogą skorzystać polscy sprzedawcy, umożliwia jednoczesną sprzedaż w 5 krajach na terenie Europy: Anglii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech. Po rejestracji dokonujemy wyboru związanego z planowaną wielkością sprzedaży: podstawową (dla małych sprzedawców) lub profesjonalną (dla osób wystawiających ponad 35 przedmiotów).

Allegro

Tutaj także podczas zakładania konta w serwisie wybieramy typ konta: zwykłe lub firmowe. Wybór tego drugiego da nam dostęp do narzędzi wspomagających sprzedaż, a także do wsparcia ze strony Allegro w zakresie promocji i zwiększania sprzedaży.

Jak zacząć sprzedawać na Allegro?

Źródło: www.allegro.pl

Po rejestracji należy aktywować konto, co trwa maksymalnie do 3 dni. W niektórych przypadkach (np. gdy firma nie jest zarejestrowana w Polsce) należy przesłać skany dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności.

2. Koszty sprzedaży

Koszty sprzedaży to przede wszystkim prowizje, które nie tylko różnią się pomiędzy platformami, ale często także pomiędzy kategoriami wewnątrz konkretnego marketplace’a.

eBay

Oprócz wyżej wspomnianego zróżnicowania prowizji w zależności od kategorii, wysokość prowizji różni się także pomiędzy eBay.com, a lokalnymi serwisami eBay. Koszty na polskiej wersji platformy to 1,7% prowizji od sprzedaży, ale nie więcej niż 30 zł. Z kolei koszty na zagranicznym eBay są już wyższe – ok. 9-10% od sprzedaży pobierane przez serwis, plus koszty pobierane przez PayPal i przewalutowanie, co łącznie daje ok. 15%.

Amazon

Tak jak już wspomniałam sprzedaż w serwisie Amazon można prowadzić posiadając konto podstawowe i profesjonalne. Konto podstawowe skierowane jest do małych sprzedawców (sprzedających nie więcej niż 35 produktów miesięcznie), a płatność naliczana jest od ilości sprzedawanych przedmiotów – £0.75 za sztukę. Z kolei konto profesjonalne płatne jest co miesiąc £25 w przypadku Amazon.co.uk lub  39,99 $ w przypadku Amazon.com. Bez względu na typ konta, serwis pobiera prowizję od każdej transakcji, która zależy od kategorii danego przedmiotu. Szczegółowy cennik Amazon możesz zobaczyć tutaj. Ponadto usługa FBA (więcej o niej w dalszej części artykułu), która jest automatycznie włączana podczas zakładania konta, jest również dodatkowo płatna.

Allegro

Po rejestracji nowego konta firmowego otrzymujesz od Allegro tzw. pakiet startowy w który wchodzi: 1000 darmowych wystawień ofert i 10 darmowych Wyróżnień przez pierwsze 90 dni. Po tym czasie Allegro pobiera opłatę za wystawienie przedmiotu i opcje dodatkowe (np. wyróżnienie oferty). Jeśli przedmiot zostanie sprzedany, pobierana jest także prowizja. Na początku maja tego roku Allegro rozpoczęło proces uproszczenia cennika znosząc opłaty za wystawienie produktów i dłuższy czas trwania aukcji w kilkunastu kategoriach, ujednolicając jednocześnie prowizję. Wcześniej prowizja zależna była od ceny końcowej sprzedanego towaru (wahała się między 0,5-7%), obecnie prowizje są stałe dla danej kategorii i wynoszą 6-10%. Pełen cennik sprzedaży na Allegro znajdziesz tutaj.

3. Funkcjonalności i narzędzia wspomagające sprzedaż

Prosta rejestracja i koszty to nie jedyne ważne kwestie w przypadku wyboru platformy sprzedażowej. Istotną rzeczą, na którą należy również zwrócić uwagę to narzędzia wspomagające i ułatwiające pracę e-sprzedawców.

eBay

eBay oferuje w Polsce rozbudowany menedżer sprzedaży, którego dostępność jest uzależniona od obrotów, a nowi sprzedawcy prywatni muszą odczekać 90 dni i zdobyć 10 pozytywnych komentarzy, aby móc z niego skorzystać. Występuje on w dwóch wersjach: podstawowej i zaawansowanej. W wersji zaawansowanej oprócz zarządzania aukcjami obecne są także funkcje zarządzania magazynem i funkcje działające samoczynnie, takie jak automatyczne wystawianie opinii czy wysyłanie wiadomości. Dodatkowo sprzedawcy o wysokich obrotach mają dostęp do narzędzia wymiany plików, które umożliwia m.in. masowe zarządzanie aukcjami za pośrednictwem pliku excel lub csv. Dostępne są tu także narzędzia do kontroli wyników, raportów i analiz sprzedaży, z których szczególnie wyróżnia się Listing Analytics pozwalający na sprawdzanie efektywności ofert po słowach kluczowych lub numerze przedmiotu.

Amazon

Główną i chyba najbardziej kuszącą usługą jaką oferuje Amazon jest wcześniej wspomniany FBA, czyli Fulfilment by Amazon, który umożliwia skorzystanie z ich rozwiązań logistycznych. Działa ona podobnie jak dropshipping, z tym że tu magazynowanie i wysyłka towaru leży po stronie Amazona. Ciekawym rozwiązaniem jest także Amazon Pay, który pozwala na zalogowanie się do zewnętrznego sklepu internetowego za pomocą konta z Amazona, a następnie złożenie zamówienia i uiszczenie opłaty za nie. Z kolei profesjonalny plan sprzedaży umożliwia skorzystanie z dodatkowych funkcji, takich jak  technologia tłumacząca nazwy i opisy produktów oraz narzędzia do raportowania i analizy sprzedaży. Możliwa jest tu także płatna promocja aukcji, natomiast małym minusem jest brak wskazówek i porad, które wesprą początkujących sprzedawców w rozwoju ich biznesu.

Warto wspomnieć, że od kilku lat Amazon oferuje program sprzedaży dla klientów biznesowych – Amazon Business – który oferuje udogodnienia przydatne w sprzedaży B2B, takie jak wystawianie faktur VAT czy ustalanie cen tylko dla tego typu kupujących.

Allegro

Polska platforma podobnie jak eBay oferuje rozbudowany menedżer sprzedaży oferujący m.in. tworzenie szablonów aukcji, wysyłkę automatycznych powiadomień do klientów czy drukowanie etykiet adresowych lub książki nadawczej. Dodatkowo jeden z liderów wśród polskich operatorów płatności – PayU, jest tutaj darmowy, gdyż to Allegro pokrywa koszty prowizji dla operatora.

Sprzedając na Allegro można skorzystać z usługi Allegro Inpost, czyli wysyłki przesyłek za pośrednictwem firmy Inpost w bardzo atrakcyjnych cenach. Możliwe jest skorzystanie z kuriera Inpost lub wysyłki do paczkomatów. Ponadto małe przesyłki mogą zostać nadane przez Allegro Minipaczka Inpost tylko za 5,85 zł.

Allegro dynamicznie rozwija platformę, jednak pomysły i nowości w serwisie Allegro nie zawsze są na rękę e-sprzedawcom. Dużą falę niezadowolenia wprowadziło niedawno wdrożenie restrykcyjnych wymogów dotyczących miniaturek aukcji (muszą być na białym tle) oraz nowy system komentarzy, który pozwala tylko na ocenianie sprzedawców, kupujących już nie. Więcej o zmianach dotyczących wyglądu aukcji przeczytasz tutaj.

4. Potencjał sprzedażowy

Najbardziej popularnym marketplace’em w Polsce jest oczywiście Allegro. eBay próbował swoich sił na naszym rynku, jednak nie był w stanie przekonać do siebie polskich e-klientów. Pomimo niepowodzenia na polskim rynku eBay jest zaraz po Amazonie najpopularniejszym marketplace’m w USA – w marcu tego roku odwiedziło go 96 mln użytkowników. Ponadto jak podaje statista.com mobilna aplikacja eBay jest także jedną z najpopularniejszych aplikacji e-commerc’owych w Stanach.

Sprzedaż na Allegro może pomóc w zwiększeniu rozpoznawalności marki na polskim rynku i przyciągnięciu nowych klientów, którzy kupują tylko w tym serwisie, a takich osób jest wciąż sporo. Jak podaje raport Gemius “E-commerce w Polsce 2016” Allegro jest marką  najsilniej kojarzoną z e-zakupami i jest wymieniana aż przez 69% respondentów w badaniu ich spontanicznej znajomości serwisów w e-handlu, a dla 81% internautów Allegro to pierwszy wybór, kiedy chcą coś kupić w sieci. Ponadto 90% użytkowników Allegro robi tam regularne zakupy, a jest ich już 14 milionów.

Co kojarzy się z polskim e-handlem?

Źródło: „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”

Zgodnie z raportem “Polska Strojna 2016 – Polaków Portret Modowy” codziennie na Allegro sprzedaje się średnio ponad 850 tysięcy przedmiotów, a tylko w kategorii Moda i Uroda miesięcznie dokonywanych jest aż 3 mln transakcji.

Siła serwisów aukcyjnych widoczna jest także poza granicami naszego kraju. Jak podaje raport  “Online Vs Retail Sales – ECommerceFuel’s State Of The Merchant Report” dla ok. 20% firm sprzedających na Amazonie sprzedaż tam stanowi aż 76% całkowitej sprzedaży online. Ponadto według badania przeprowadzonego w 32 państwach na całym świecie przez PwC z serwisu Amazon korzysta aż 50% ankietowanych (w Polsce jest to tylko 13%), a aż 39% poszukiwania produktów rozpoczyna właśnie na tej platformie.

Przedstawione dane jasno pokazują dlaczego warto uwzględnić te platformy w swojej strategii. Rola marketplace’ów w e-commerce jest ogromna, a zgodnie z raportem “Ecommerce Standard 2016” w USA 10 największych marketplac’ów, typu Amazon czy eBay, generuje ok. ⅓ wszystkich obrotów w kanale e-commerce.

eBay, Amazon czy Allegro – co wybrać?

To jaki serwis wybierzesz powinno zależeć od rynku, na którym planujesz sprzedawać oraz od funkcjonalności oferowanych przez poszczególne marketplace’y. Porównaj narzędzia, koszty i model biznesowy, a następnie wybierz najbardziej optymalny dla Ciebie.

Jeśli chcesz sprzedawać tylko na rynek polski skup się na rozwijaniu sprzedaży na Allegro, natomiast planując wyjście na rynki zagraniczne wybierz eBay lub Amazon. Z którego bardziej opłaca się skorzystać będąc polskim e-sprzedawcą? Oba są bardzo popularne na całym świecie, jednak przyglądając się im dokładniej można znaleźć kilka istotnych różnic. Po pierwsze ostateczne koszty sprzedaży na Amazonie są wyższe, jednak jest to jeden z największych i najpopularniejszych serwisów e-commerce na świecie – odwiedza go dwukrotnie więcej internautów niż eBay. Ponadto oferując usługę FBA rozwiązuje problem magazynowania i wysyłki towarów, który jest jeszcze większy, gdy wysyłamy produkty na cały świat. Dla Amazon’a bardzo ważna jest sprawna i szybka dostawa, więc inwestuje w innowacyjne rozwiązania (np. drony), z których my możemy także skorzystać. Pamiętaj także, że w Amazon dany produkt może być oferowany przez wielu sprzedawców, którzy są widocznie w tzw. polu Buy Box po spełnieniu określonych kryteriów – np. korzystanie z płatnej usługi FBA czy skuteczność sprzedaży mierzona w oparciu o zadowolenie klientów.  Mimo mniejszego ruchu na eBay to jednak jest wciąż wysoko w rankingach globalnych. Udostępnia więcej narzędzi oraz personalizacji wyglądu aukcji do swoich potrzeb, czego nie znajdziemy w serwisie Amazon. Ponadto ma on zbliżony model sprzedażowy do Allegro, więc może się wydawać łatwiejszy dla polskich e-sprzedawców. Istotny jest też fakt, że w zeszłym roku eBay.pl zniósł dla krajowych sprzedawców opłaty za wystawienie oferty (z wyjątkiem kategorii Motoryzacja: Pojazdy). Z kolei polscy subskrybenci Dużych sklepów i Megasklepów mogą bezpłatnie wystawiać 30-dniowe lub ważne do odwołania oferty Kup teraz w zagranicznych serwisach eBay.

Końcowy wybór platformy zależy zatem zarówno od posiadanego budżetu, ale także rynku docelowego na który chcesz dotrzeć oraz funkcjonalności jakie są dla Ciebie niezbędne. Jeśli dopiero zaczynasz sprzedaż internetową możesz spróbować od prostszego i tańszego eBay’a, jednak miej w pamięci fakt, że światowym liderem jest bezdyskusyjnie Amazon.

Mam nadzieję, że nasze porównanie pomoże Ci podjąć decyzję i wybrać marketplace, na którym znajdziesz najwięcej potencjalnych klientów. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do jednego marketplace’a, jeśli masz możliwości, zasoby i chęci, to próbuj różnymi drogami. 😉 Dodatkowo na rynku istnieje wiele firm zewnętrznych, które pomagają prowadzić sprzedaż za pośrednictwem marketplace’ów. Przykładowo Gonito oferuje zarządzanie sprzedażą na Amazonie, gdzie możemy skorzystać z doświadczenia i dobrej znajomości rynku osób, które robią to od lat i są najbardziej w temacie. Rozważ zatem różne opcje i wybierz rozwiązanie najlepsze dla siebie.