Źródło: pl.depositphotos.com

Źródło: pl.depositphotos.com

W biznesie jest jak w życiu: kto chce, szuka sposobu, kto nie chce, szuka powodu. Jeśli wyznajesz pierwszą zasadę, wiesz doskonale, że tylko najbardziej optymalne rozwiązania mogą zapewnić sukces firmy. Na szczęście mamy do dyspozycji wiele opcji i modeli sprzedażowych, spośród których możemy wybierać. Jednym z nich jest dropshipping (Drop Shipment), jego popularność wciąż rośnie, a funkcjonalność obejmuje coraz więcej różnorodnych obszarów działalności.

  1.     CO TO JEST DROPSHIPPING?

Poniższy schemat w prosty sposób przedstawia działanie dropshippingu. Nadrzędną rolę odgrywa tu logistyka, która polega na odpowiedniej integracji sklepu z hurtownią. Wysyłką zakupionego towaru, bezpośrednio do klienta, zajmuje się dostawca.

Schemat działania dropshippingu.

Źródło: e-dropshipping.pl

Ważne jest to, że rolą sklepu internetowego pozostaje jedynie zbieranie zamówień i przesyłanie ich do dostawcy, który realizuje sprawną wysyłkę towaru do danego klienta. Sprzedawca zarabia, uzyskując przychód z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną. Najistotniejsze jest jednak to, że kolokwialnie mówiąc, wykładasz kasę dopiero wtedy, gdy sam ją dostaniesz. Dodatkowo spada z ciebie obowiązek prowadzenia i zarządzania magazynem sprzedaży czy monitorowania przebiegu zamówień. Pamiętaj jednak, że wciąż to ty odpowiadasz za jakość całego procesu sprzedaży – od momentu wysłania produktu aż do jego otrzymania przez klienta.

  1. DLACZEGO WARTO?

Zarządzanie biznesem w e-commerce jest znacznie łatwiejsze, gdy nie masz bezpośrednio do czynienia z produktami fizycznymi. Jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze oraz czas, warto zastanowić się nad wprowadzeniem modelu dropshipping w swojej firmie. Dzięki temu przestaniesz się martwić o:

  1. pakowanie i wysyłkę zamówień,
  2. monitoring stanów magazynowych produktów,
  3. zarządzanie magazynem oraz płatności z nim związane,
  4. zatrudnienie nowych pracowników obsługujących magazyn.
Zalety z zastosowania dropshippingu.

Źródło: dropshipaccess.com

Zaoszczędzone pokłady energii, czasu oraz, co najważniejsze, zasobów finansowych, zdecydowanie lepiej wykorzystać do innych zadań (promocja, marketing, kontakt z klientami). Jednak zalety dropshippingu to nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale także wygoda oraz komfort – do pracy wystarczy komputer. Pracować można z każdego miejsca na świecie, potrzebujemy jedynie dostępu do internetu.

Zalety zastosowania modelu dropshipping.

Źródło: pixabay.com

Dodatkowo, dzięki dropshippingowi, możesz oferować szeroki wachlarz produktów, które zainteresują potencjalnych klientów. Oczywiście, bez dodatkowych kosztów związanych z utrzymaniem określonej ilości asortymentu. Dzięki temu dropshipping zapewnia sprzedawcy regularny i harmonijny przepływ środków pieniężnych oraz daje swobodę w inwestowaniu pieniędzy. Z kolei nabywca może zamówić całą gamę różnorodnych produktów, które zostaną dostarczone szybko i sprawnie.  

Znikają także inne problemy, np. te z towarami o dużych rozmiarach, których nie trzeba magazynować, ponieważ są bezpośrednio dostarczane do adresata. Całość może stanowić dobre rozwiązanie dla średnich i większych sklepów, które nie muszą zamrażać środków na masowe zamówienia lub wydłużać procesu sprzedaży poprzez gromadzenie odpowiednich produktów.

  1. SĄ TEŻ WADY

Chociaż dropshipping daje komfort i wygodę, nie jest wolny od pewnych wad. Pierwszy problem stanowią przede wszystkim niskie marże, które są charakterystyczne dla produktów sprzedawanych w tym modelu. I chociaż sprzedawca oszczędza na biurach czy magazynach, musi się zastanowić, co w tej sytuacji byłoby dla niego lepsze – niewielki zarobek, ale masowa sprzedaż, czy odmienny model – mniejsza sprzedaż, lecz wysokie marże i większa opłacalność.

Kolejną wadą jest niemożność systematycznej kontroli dostawców, którzy są naszymi partnerami. Niektóre hurtownie nie prowadzą bieżącego monitoringu swoich zapasów, dlatego istnieje uzasadnione ryzyko, że zamówiony produkt może być niedostępny od ręki, co powoduje niezadowolenie klientów. Warto postawić więc na sprawdzonych dostawców, którzy sumiennie realizują swoje zadania.

Przy wdrażaniu modelu dropshipping musisz pamiętać, że jesteś głównym ogniwem, które odpowiada za całość procesu sprzedaży. Jeśli dostawca popełni błędy przy realizacji zamówienia, ktoś musi za nie wziąć odpowiedzialność – przeprosić, a nierzadko także zrekompensować straty klienta. Musisz też liczyć się z dodatkową pracą związaną z zarządzaniem całym procesem w przypadku, kiedy klient zamówi np. trzy produkty z trzech różnych źródeł. Nie zdarza się to często, ale musisz być przygotowany na taką sytuację.

Co na to wszystko klient? Przede wszystkim może stracić zaufanie, gdy dostanie niestarannie spakowany albo, co gorsza, uszkodzony towar. Czas i sprawność realizacji zamówień są dziś na wagę złota, dlatego przewaga leży po stronie tych e-sklepów, które potrafią sprostać wymaganiom niecierpliwych klientów. W dzisiejszych czasach często właśnie terminowość dostawy przesyłki decyduje o zakupie produktu. Warto postawić na takich partnerów, którzy będą odpowiadać na potrzeby klientów i dotrzymywać terminów realizacji zamówień.

Dropshipping, choć jest wygodny, to nie daje całkowitej kontroli nad sumiennością dostawców. Twoja firma może stracić wiarygodność w oczach konsumenta, który otrzyma niestarannie zapakowaną przesyłkę. Może się zdarzyć tak, że paczki, które otrzymuje klient, nie będą oznaczone twoim logo. Ta sytuacja z pewnością nie wpłynie pozytywnie na postrzeganie samej marki i przeszkodzi w budowaniu jej pozytywnego wizerunku. Na szczęście dobra strategia wizerunkowa powinna rozwiązać te problemy. Jednym z najprostszych przykładów poradzenia sobie z taką sytuacją jest zaopatrzenie hurtowni w materiały reklamowe albo dedykowane kartony z nadrukiem, do których będzie pakowany towar.

Z czasem, kiedy firma zacznie przynosić stałe i efektywne dochody, mimo wszystko warto pomyśleć o choćby częściowej samowystarczalności i własnych stanach magazynowych, przynajmniej bestsellerów. Bo co, jeśli hurtownia nagle zawiesi działalność, a twoi klienci będą w trakcie zamawiania i opłacania zakupów? Takie sytuacje występują niezwykle rzadko, ale prowadząc firmę, musisz być przygotowany na wszystko.

Przedstawione minusy dropshippingu na pierwszy rzut oka mogą wydawać się nieskomplikowane, jednak przy dłuższym stosowaniu modelu stają się uciążliwe i bez dobrego przygotowania oraz przemyślenia stosowanych rozwiązań, mogą przynieść więcej strat (np. wizerunkowych) niż korzyści.

  1. PROCES SPRZEDAŻY DROPSHIPPING

Jednym z najbardziej znanych sklepów, który otwarcie mówi o sprzedaży w modelu dropshipping, jest hurtownia Centralazabawek.pl. Firma początkowo wszystko sprzedawała przez platformę Allegro.pl, jednak w pewnym momencie musiała zmienić strategię. Powodem były intensywne działania konkurencji, która coraz mocniej zaczęła zaznaczać swoją pozycję poprzez walkę za pomocą cen. W odpowiedzi na te problemy, w 2012 roku powstała hurtownia dropshippingowa.

Z punktu widzenia ich klientów zmieniło się dość dużo i aby ułatwić im zrozumienie działania nowej strategii sprzedaży, powstała infografika, która wyjaśniała przebieg realizacji zamówienia:

Przebieg zamówienia realizacji zamówienia w dropshippingu.

Źródło: centralazabawek.pl

Na przykładzie tej firmy, dla której dropshipping okazał się najlepszym rozwiązaniem logistycznym, można wskazać cztery skuteczne kroki, aby efektywniej sprzedawać i zarządzać:

  1. znajdź partnera-dostawcę, któremu będziesz mógł zaufać,
  2. zweryfikuj dane o dostawcy: ceny, opinie, doświadczenie lub przetestuj jego usługi, jeśli będziesz miał taką możliwość,
  3. wybierz odpowiedni dla siebie kanał sprzedaży: np. poprzez platformę Allegro.pl lub dedykowany sklep internetowy. Warto zwrócić uwagę, że ten drugi pomoże ci zbudować własną, stabilną tożsamość w e-commerce, która przełoży się na lojalność Twoich klientów,
  4. rób dobry marketing: przygotuj porządną strategię marketingową, wykorzystującą wszelkie przewagi płynące z tego modelu, która dodatkowo będzie zawierać koncepcje reagowania na wszelkie scenariusze, także te negatywne. Jeśli dobrze się przygotujesz, cokolwiek się nie stanie, będziesz pewien, że wyjdziesz z tego obronną ręką. Nie zapomnij również o utrzymywaniu wiarygodności twojego sklepu i zadbaj o opakowania produktów do wysyłki. Pisałam o tym wcześniej – pudełka, w których klient otrzymuje zamówienia, nie powinny wzbudzać podejrzeń co do nadawcy. Mówiąc w skrócie, powinny być obrandowane twoim logo. Jest to szczególnie ważne w modelu B2C, gdzie klient powinien być przekonany, że dostaje produkt od ciebie.

Warto pomyśleć o dobrej kampanii reklamowej, która będzie docierać do klientów naprawdę zainteresowanych produktem, czyli bezpośrednio do twojej grupy docelowej. Jeśli dodatkowo stworzysz oryginalne treści i angażujące grafiki, wyróżnisz się od pozostałych sklepów sprzedających ten sam asortyment.

  1. zadbaj o integrację z hurtownią – dobry system pozwala na sprawne, szybkie i bezproblemowe pobieranie zdjęć produktów oraz automatyczną aktualizację stanów magazynowych. Użytkownicy coraz częściej wskazują na przewagę gotowych integracji dedykowanych pod konkretną hurtownię.

Na rynku znajdziesz wiele hurtowni, które posiadają gotową integrację ze sklepem internetowym. Jedną z najpopularniejszych jest RedCart. Do niej przynależą m.in.: Bimago, Numoco, Staviori, Hurtownia Bielizny ANP, Playroom, Centralazabawek, Seven Polska, Bagexpress i wiele innych.

W skład modułu RedCart do gotowej integracji sklepu internetowego z hurtownią wchodzi wiele elementów. Najważniejszy jest wirtualny magazyn hurtowni wraz z opcjami dostępności produktów w danych wariantach kolorystycznych i rozmiarowych. Nie bez znaczenia pozostaje także selekcja konkretnych informacji, które ulegają aktualizacji (np. zmienna cen brutto/netto, stan ilościowy konkretnych produktów czy zapasy towarów). Ważna jest również konfiguracja marż, które zostają narzucone na określony produkty.

PODSUMOWANIE

  1. Czy dropshipping jest dla mnie?

Tak, jeśli czujesz się na siłach, żeby udźwignąć taki rodzaj biznesu.  Wprawdzie zmniejsza on koszty związane z obsługą biura, magazynu i zatowarowaniem produktów, ale jest o wiele bardziej wymagający pod innymi względami, na przykład organizacji wysyłki, w przypadku zamówienia towarów z kilku źródeł.

  1. W jaki sposób sprawdzić wiarygodność dostawcy?

Przede wszystkim zrób przegląd i badanie rynku dostawców. Być może nie spotkasz od razu swojego partnera, ale nie poddawaj się i testuj. Skup się przede wszystkim na jego doświadczeniu, profesjonalnym podejściu w kontakcie z klientem (czyli tobą) oraz dobrych opiniach innych użytkowników.

  1. Czy model dropshipping jest tylko czasowym rozwiązaniem?

Niekoniecznie. Wielu sprzedawców korzysta z tego modelu cały czas, minimalizując wydatki i inwestując w marketing oraz promocję firmy. Jeśli jednak czujesz, że chcesz być samodzielny, a twoja firma rośnie w siłę, spróbuj działań na własną rękę. Możesz też przejściowo realizować kilka strategii sprzedaży jednocześnie.

  1. Dostaję negatywne opinie i komentarze od klientów. Czy dropshipping zawiódł?

W takim wypadku warto skontrolować jakość obsługi dostawcy. Być może produkty są niestarannie zapakowane lub niekompletne. Warto także zwrócić uwagę na to, aby logo twojej marki było widoczne na opakowaniach. Dzięki temu budujesz świadomość swojej firmy i zaufanie wśród odbiorców.

  1. Czy mogę mieć pewność, że wszystko, co dzieje się poza mną, odbywa się prawidłowo?

Tej pewności nigdy nie zyskasz, ponieważ nie jesteś w stanie kontrolować cały czas zadań i obowiązków swojego dostawcy. Możesz jedynie skupić się na dobrym marketingu firmy oraz regularnie zbierać opinie klientów (wywiady, ankiety i inne). Warto także przygotować strategię kryzysową, która dokładnie określi sposób zachowania w trudnych sytuacjach.

Wprowadzając do swojej firmy dropshipping, musisz pamiętać o tym, że żaden, choćby najbardziej efektywny model sprzedaży, nie zastąpi kontaktu i prawdziwej relacji z klientem. Klientem, który był, zdecydował się, kupił i… powrócił.