Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15

Jak rozumieć czas wysyłki podany przez sprzedawcę?

Kupowanie rzeczy przez Internet to już codzienność. Większość z nas zamawia rzeczy z sieci regularnie, ponieważ w bardzo wielu przypadkach wiąże się to z większym wyborem, lepszymi cenami, czy korzystnymi promocjami. Ponadto realizacja zamówienia i wysyłka towaru zazwyczaj jest bardzo szybka, często paczka dociera do nas już następnego dnia po zamówieniu. Ale nie zawsze tak jest, nawet jeśli sprzedawca pisze o szybkiej dostawie. Dlatego warto wiedzieć, jak rozumieć czas dostawy oraz realizacji zamówienia podawany przez sprzedawców.  

Kurier 24 godziny, 48 godzin

Należy zacząć od tego, że zwykle mamy do wyboru kilka rodzajów wysyłki, różniących się czasem realizacji. Najczęściej są to Poczta Polska, kurier, Paczkomaty. Jeżeli zależy nam na szybkim otrzymaniu zamówienia, a nie możemy skorzystać z odbioru osobistego, zazwyczaj wybór pada na kuriera.

Proces, dzięki któremu otrzymujemy swoją paczkę składa się z kilku etapów, ale można je dla ułatwienia podzielić na dwa główne. Pierwszym jest przygotowanie zamówienia przez sklep, a drugi następuje w momencie przekazania go do wysyłki dla firmy kurierskiej. Wykorzystują to sklepy, pisząc w swoich ofertach o  „wysyłce w 24 godziny”. Widząc takie hasło zwykle myślimy, że zamówiony przez nas produkt w 24 godziny trafi w nasze ręce. Otóż nie, zwykle chodzi tu tylko o pierwszy etap. Stwierdzenie „wysyłka w 24 godziny” oznacza tyle, że sprzedawca ciągu doby nasze zamówienie przygotuje, zapakuje i przekaże do dostarczenia kurierowi lub Poczcie Polskiej, pod warunkiem, że produkty, które kupiliśmy, są dostępne w magazynie. Ponadto nie zdajemy sobie sprawy, że to my, kupujący, mamy bezpośredni wpływ na to, kiedy nasza przesyłka do nas dotrze. Jak to możliwe?

Forma zapłaty ma wpływ na szybkość wysyłki

Po pierwsze, na szybkość realizacji ma wpływ godzina, o której dokonujemy zamówienia. Przekazanie zamówień dla kurierów najczęściej jest realizowane od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych, dlatego rzeczy kupione przez nas w piątek wieczorem czy w weekend nie dotrą do nas w poniedziałek rano. Najlepiej kupować przed południem, wtedy mamy duże prawdopodobieństwo, że paczka zostanie przekazana do wysyłki tego samego dnia.

Po drugie, bardzo ważny jest sposób zapłaty. W przypadku wyboru przedpłaty na konto, przesyłka jest przygotowywana dopiero po zaksięgowaniu pieniędzy na koncie sprzedawcy, a to może potrwać nawet dwa dni. Na szczęście standardem jest udostępnianie przez sklepy automatycznych opcji płatności, które w kilka sekund księgują wpłaty na koncie sprzedającego. Jeżeli zależy nam na szybkiej wysyłce, warto z nich korzystać. Jednakże, jeżeli dokonujemy przelewu samodzielnie z naszego internetowego konta bankowego lub tradycyjnie na poczcie czy w banku, należy uwzględnić, w jakich godzinach nasz bank i bank odbiorcy księgują transakcje, ponieważ zwykle nie następuje to natychmiastowo.

Trochę inaczej wygląda sytuacja, jeżeli wybierzemy opcję za pobraniem. W takim przypadku sprzedawca może zacząć przygotowywać zamówienie właściwie już w momencie jego złożenia. Nie czeka na wpłatę, ponieważ pieniądze przekazujemy dopiero podczas odbioru paczki.

Ostatni etap – wysyłka paczki

Dopiero po otrzymaniu wpłaty sklep przygotowuje listu przewozowy i zamawia odbiór paczki przez kuriera. Przewoźnik odbiera paczkę i w tym momencie rozpoczyna się ostatni etap. Nasza przesyłka wyrusza w podróż. Paczka najpierw trafia do sortowni głównej i stamtąd kurier transportuje ją dalej.

Mogłoby się wydawać, że zakupy internetowe to tylko kilka kliknięć myszką i nasza przesyłka już jest w drodze, a tak naprawdę mamy do czynienia z całym skomplikowanym procesem. Nie zapominajmy, że takich wysyłek sklepy internetowe mają codziennie od kilku do nawet kilku tysięcy, na przykład w okresie świątecznym, a największy natłok w realizacji zamówień jest w poniedziałek, po weekendowych szaleństwach zakupowych w sieci.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos