Kalendarz dla e-sprzedawcy. Kwartalny przewodnik dla początkujących #2/4

Źródło: pl.depositphotos.com

Podobnie jak prowadząc sprzedaż stacjonarną, tak i w e-commerce masz wiele okazji do tego, aby zwiększyć przychody w swoim sklepie. Obecnie sezonowość oznacza nie tylko pory roku, ale także kalendarz świąt i ważnych wydarzeń, które możesz wykorzystać na różne sposoby, aby zachęcić klientów do zakupów. Wielkanoc, Dzień Matki czy Dzień Dziecka to doskonałe okazje na niestandardową akcję promocyjną, konkurs czy wysłanie życzeń ze zniżką na zakupy w ramach prezentu.

Święta i ważne wydarzenia oprócz przełożenia się na zwiększenie sprzedaży i zysków mogą przyczynić się także do zdobycia nowych klientów. Pamiętaj jednak, by z odpowiednim wyprzedzeniem przygotować akcje promocyjne związane z tymi okazjami, gdyż już sama dostawa zabiera minimum jeden dzień. Dlatego skorzystaj z naszego kalendarza e-sprzedawcy, w którym znajdziesz ważne okazje i pomysły na ich wykorzystanie. Pierwszą jego część z wydarzeniami z I kwartału roku możecie znaleźć tutaj, a dziś zapraszamy na kolejną, gdzie piszemy o ważnych dniach w kwietniu, maju oraz czerwcu.

Pora na konkrety i spis okazji do wykorzystania przy akcjach promocyjnych w II kwartale roku.

KWIECIEŃ to czas świętowania i radości. Nie zapomnij zatem o:

  • Prima Aprilis
  • Wielkanocy
  • nadchodzącej majówce.

MAJ to przede wszystkim Dzień Matki.

CZERWIEC z kolei jest pełen różnych okazji:

  • Dzień Dziecka
  • Dzień Ojca
  • wiosenne wyprzedaże
  • przygotowania do wakacji i lata.

Dlaczego warto wykorzystać te wydarzenia?

W drugim kwartale roku z uwagi na słoneczne dni więcej czasu spędzamy poza domem, a nie na zakupach, dlatego warto wykorzystać różnego rodzaju święta, by zachęcić klienta do wizyty właśnie w naszym e-sklepie.

Wielkanoc to małe upominki od zajączka, ale przede wszystkim czas wzmożonego ruchu w sklepach spożywczych, co jest szczególnie istotne dla podmiotów z sektora e-grocery. Potwierdzają to dane Frisco.pl, zgodnie z którymi liczba zakupów spożywczych robionych przez internet w okresie świąt Wielkanocnych wzrasta o ponad 12% w porównaniu do średniej z 3 poprzednich miesięcy. Sociomantic Labs podaje, że niektóre produkty pojawiają się niemal w każdym e-koszyku, tak jak np. żurek wielkanocny, który w poprzednim miesiącu kupiony był tylko przez 14% klientów.

Zgodnie z badaniami National Retail Federation w 2016 roku aż 27,3% osób planowało zakupić prezent na Dzień Matki w sklepie internetowym. Co istotne, badane osoby planowały zakup podarunku nie tylko dla swojej mamy, ale także dla żony w celu uczczenia jej święta i pokazania, że jej rola w rodzinie jest bardzo ważna. Najbardziej popularnym upominkiem są kartki z życzeniami – aż 80% badanych decyduje się na tę opcję. Z kolei 67,2% osób kupuje kwiaty. Mniej popularne, ale także często wybierane są zaproszenia na kolację lub ciekawe wydarzenie. Jak podaje serwis Groupon Polska, w Polsce dużą popularnością cieszą się elementy dekoracyjne do domu oraz małe sprzęty AGD.

Gdzie kupić prezent na Dzień Matki?

Źródło: National Retail Federation

Gdzie kupujemy prezenty na Dzień Matki?

Źródło: National Retail Federation

Coraz częściej kupujemy także prezenty na Dzień Ojca i dlatego warto zainteresować się także tą okazją. Dotyczy to zwłaszcza sklepów z modą i obuwiem męskim, gdyż jak podaje Nextopia są to najczęściej wybierane produkty na prezent dla taty. Trochę mniej popularne są karty podarunkowe i vouchery na kolacje. Ojcowie czekali na swoje święto ponad 50 lat dłużej od matek, dlatego warto wykorzystać ten trend.

Jak wykorzystać nadchodzące wydarzenia do zwiększenia sprzedaży?

Wielkanoc kojarzy się większości z nas z radością, żywymi kolorami i uśmiechniętymi zajączkami. Warto więc podtrzymać ten radosny nastrój i pomóc trochę w świątecznych przygotowaniach. Dobrym przykładem jest Tesco.pl, które przygotowało wielkanocny pomocnik z przepisami, poradami, a także z filmami pokazującymi jak przygotować świąteczne dekoracje.

Jak wykorzystać Wielkanoc do zwiększenia sprzedaży w e-sklepie?

Źródło: Tesco.pl

Jak wykorzystać Wielkanoc by zwiększyć sprzedaż w e-sklepie?

Źródło: Tesco.pl

Nie zabrakło tu także konkursu oraz świątecznych promocji cenowych.

Jak poprzez konkursy zwiększyć sprzedaż w e-sklepie?

Źródło: Tesco.pl

Sklep obuwniczy Shaffashoes.pl postanowił zamienić się w Wielkanocnego zajączka i podarować swoim klientom prezent jednocześnie zachęcając do zakupów.

Jak zachęcić e-klienta do zakupów poprzez specjalne okazje?

Źródło: shaffashoes.pl

Wskazówka: Jeśli chcesz podarować coś swoim klientom nie wymagaj od nich za wiele w zamian. Niech warunki otrzymania gratisu z okazji świąt będą łatwo osiągalne.  Może to być przykładowo darmowa dostawa lub 10% zniżki na kolejne zakupy bez określania minimalnej wartości koszyka. Oferując 20 zł rabatu na kolejne zakupy i wymagając jednocześnie wydania 500 zł szybciej zdenerwujesz klienta niż sprawisz mu radość.

 

Majówka, podobnie jak wakacje, to czas gdy mniej czasu spędzamy przy komputerze. Dlatego warto zachęcić klientów do zakupów poprzez dni darmowej dostawy. Według badań Gemiusa, dla 64% internautów kupujących online darmowa dostawa stanowi motywację do częstszych zakupów. Coffeedesk.pl i Pewex.pl przygotowały tego typu promocję i poinformowały o niej w swoich newsletterach.

Jak wykorzystać darmową dostawę do przyciągnięcia e-klientów?

Źródło: coffedesk.pl

Co zrobić by przyciągnąć e-klientów?

Źródło: pewex.pl

Ważne jest, by dobrze przemyśleć tytuł newslettera tak, by przykuć uwagę odbiorcy i zachęcić go do otworzenia Twojej wiadomości. Przyciągnij uwagę klienta i powiedz mu czego może się spodziewać po otwarciu wiadomości.

Jak konstruować tytuły maili, aby zachęcić e-klientów do zakupu?

Źródło: materiały własne

Natomiast sama kreacja newslettera ma na celu zachęcenie do zakupów, dlatego niech będzie ciekawa i nawiązująca do wybranej okazji.

Wiosna to także świetny moment do inspiracji zakupowych, zwłaszcza dla marek modowych. Wiosenna wyprzedaż, czyszczenie magazynów i pożegnanie zimy to dobre pomysły na akcje promocyjne. Dobrze się tu sprawdzi personalizacja oferty i remarketing, a także segmentacja naszych odbiorców ze względu na ich zainteresowania lub płeć. Więcej o sile personalizacji i wykorzystaniu sezonowości w sprzedaży możesz przeczytać w naszym artykule, który znajdziesz tutaj.

Wiele sklepów internetowych wykorzystuje Dzień Matki do promocji swoich produktów za pomocą newslettera, dlatego dobrze jest wyróżnić się z tłumu i wyjść poza schemat grafiki mamy z dzieckiem. Domodi.pl wykazało się kreatywnością. Na grafice pokazano to, co kojarzy nam się najbardziej z mamą, czyli miłość, ale nie jest to zwykłe serce, to serce z pomysłem na prezent. 😉

Jak tworzyć grafiki z okazji świąt, by zachęcić e-klientów do zakupów?

Źródło: domodi.pl

Wskazówka: Jeśli nie znasz dobrze odbiorców Twojego newslettera, możesz poeksperymentować z komunikatem i kreacją graficzną przeprowadzając testy A/B. Ich wynik ułatwi Ci komunikację przy kolejnych okazjach.

Za pomocą newslettera możesz informować nie tylko o zniżce na prezenty, gratisach do zamówień czy też o różnych konkursach. Możesz także zaprosić na specjalne wydarzenie organizowane z okazji święta, np. Dnia Dziecka.

Jak wykorzystać Dzień Dziecka do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: www.apple.com/pl/

Apple dobrze rozumie dzisiejsze czasy i to, że technologią interesują się już najmłodsi. Dlatego można rozwijać ich zainteresowania przez dobrą zabawę, a także umacniać znajomość własnej marki.

Zamiast kusić promocjami, możesz wesprzeć swoim klientom w wyborze prezentów przygotowując poradnik prezentowy, tak jak to zrobił Dogulas.pl pomagając wybrać prezent dla mamy w budżecie jaki posiadamy.

Jak wykorzystać Dzień Matki do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: www.douglas.pl

Bardzo oryginalnie do świętowania Dnia Ojca podeszła marka Oreo przygotowując kreator umożliwiający stworzenie animacji z podziękowaniem dla swojego taty i wysłaniu mu linka do niej. Najbardziej pomysłowe i ciekawe animacje były nagradzane.

Jak wykorzystać Dzień Ojca do zwiększa sprzedaży w e-sklepie?

Źródło: Oreo Polska

Wszystkie tego typu akcje promocyjne warto wesprzeć promocją w serwisach społecznościowych. Dzięki temu dotrzesz do szerszego grona odbiorców i rozpromujesz swoje działania. Pamiętaj jednak, że ważny jest nie tylko pomysł i dobra promocja, ale także przygotowanie się do wzmożonej sprzedaży i ruchu w sklepie od strony logistycznej i obsługi klienta. Zwłaszcza kwestia dostawy powinna być tutaj dopięta, gdyż kiedy kupujemy coś komuś w prezencie, to bardzo zależy nam na tym, aby to doszło w terminie.

Podsumowując

Mam nadzieję, że zaprezentowane przykłady pokazały Ci, jak w kreatywny sposób wyróżnić się spośród konkurencji i wykorzystać różne okazje do zwiększenia sprzedaży. To także ogromna szansa dla nowo powstałych e-sklepów, które dzięki pomysłowemu konkursowi mogą dotrzeć do nowych klientów. Skorzystaj z naszych wskazówek i przekuj je na własną korzyść, w tym do budowania wizerunku i wzmacniania relacji z klientem. Pamiętaj, że nie musisz mieć dużego budżetu, wystarczy tylko ciekawy pomysł i chęć do działania.

To już druga część naszego przewodnika, a w lipcu spodziewaj się kolejnej! 😉