Źródło: raumrot.com

Źródło: raumrot.com

Wciąż słyszysz, że ilu klientów, tyle powodów porzucenia koszyka zakupowego? A rozwiązanie tych problemów wydaje Ci się niemożliwe? Prawda jest taka, że z dziesięciu najczęściej wymienianych przyczyn, pięć jest związanych z logistyką. Znając je, przestaniesz zadawać pytanie…

Źródło: pexels.com

Źródło: pexels.com

…a zaczniesz działać i cieszyć się rosnącym współczynnikiem konwersji w swoim sklepie internetowym.

Na początek stawmy czoła faktom. Musisz wiedzieć, że zaledwie 20% odwiedzających e-sklep jest przygotowanych na zakupy, z czego aż 65-70% nie doprowadza transakcji do końca.

Co powstrzymuje odwiedzających przed złożeniem zamówienia?

przyczyny porzucania koszyków

Wśród przyczyn dodatkowo wymienianych przez ankietowanych są także: niewystarczająca ilość informacji o produkcie, zbyt wolna strona oraz brak możliwości edycji koszyka.

Jako właściciel e-sklepu masz wpływ na większość powyższych czynników, możesz więc stopniowo eliminować kolejne przeszkody powstrzymujące Twoich klientów przez finalizacją zamówienia. Powyższe dane potwierdzają, że aspekty związane z logistyką, tj. dostępne metody dostawy, koszty i czas oczekiwania na zamówienie, stanowią ponad połowę wskazywanych powodów, dla których klienci nie kończą rozpoczętych zakupów.

Jak wyeliminować 3 główne przyczyny porzucania koszyków związane z logistyką?

1. Wysokie koszty dostawy

Niska cena produktu, oferta specjalna i niższe koszty dostawy to główne czynniki wpływające na decyzje zakupowe. Dlatego tak ważne jest, by analizować i optymalizować każdy z nich. Nie pozwól, by przeszkoda w postaci wysokich kosztów dostawy wstrzymywała zainteresowanych Twoją ofertą przed dokonaniem zakupu. Jak sobie z tym radzić?

Jeżeli wysyłasz kilka, a nawet kilkadziesiąt paczek miesięcznie, podpisanie umowy z przewoźnikiem może okazać się niekorzystne finansowo. Przy tak niskim wolumenie nie będziesz w stanie wynegocjować opłacalnych stawek. W takiej sytuacji warto skorzystać z usług brokerów kurierskich, którzy mają znacznie lepszą ofertę cenową.

Klienci coraz częściej wybierają tych sprzedawców, którzy gwarantują darmową przesyłkę (nawet w sytuacji, kiedy cena produktu jest wyższa niż u konkurencji). Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na oferowanie darmowej dostawy, możesz ją gwarantować klientom, których koszyki osiągają określoną wartość.

Przykładowo w sklepie Top Secret wyeksponowana została informacja o darmowej dostawie zamówień o wartości wyższej niż 149 zł. Tegoroczny raport E-commerce w Polsce (Gemius dla E-commerce Polska) pokazuje, że kupujący bardzo często dokładają kolejne produkty do koszyka właśnie po to, by osiągnąć wartość zamówienia gwarantującą darmową dostawę.

Źródło: topsecret.pl

Źródło: topsecret.pl

Wskazówka: Tak podana informacja często stanowi dodatkowy bodziec zakupowy.

2. Zbyt długie oczekiwanie na dostawę

Standardem w obsłudze e-zamówień jest dostawa w ciągu 48h od daty potwierdzenia transakcji. Coraz częściej właściciele sklepów internetowych decydują się na wprowadzenie do swojej oferty również usługi same day delivery, ponieważ klienci pytają o taką możliwość, szczególnie jeśli przedmiotem zamówienia są artykuły RTV/AGD.

jak kształtuje się przyszłość logistyki w e-handlu

Warto więc decydować się na współpracę z dostawcami, którzy gwarantują szybką dostawę oraz cieszą się zaufaniem ze strony kupujących. Z najnowszego rankingu, przygotowanego przez Ceneo, wynika, że są to: DPD, InPost – Paczkomaty oraz Poczta Polska.

3. Brak ulubionej metody dostawy

Decydując się na oferowanie konkretnych metod dostawy, powinieneś kierować się przede wszystkim tym, kim są twoi klienci i jakie opcje są dla nich najbardziej atrakcyjne. Ma na to wpływ ich miejsce zamieszkania, sytuacja zawodowa, mobilność etc.

Wciąż najchętniej wybieraną metodą jest dostarczenie paczki przez kuriera lub Pocztę Polską, jednak obserwuje się stały wzrost popularności Paczkomatów oraz możliwości obioru paczki w punkcie stacjonarnym – szczególnie w średnich i dużych miastach. Chcąc zaspokoić potrzeby swoich klientów, musisz dać im wybór. Monitoring najczęściej wybieranych form dostawy pozwoli ci z czasem zoptymalizować ofertę.

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2015 (Gemius dla e-Commerce Polska)

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2015 (Gemius dla e-Commerce Polska)

Co zrobić, żeby ocalić koszyki przed porzuceniem?

Punktem wyjścia jest prawidłowa diagnoza przyczyny tego zjawiska. Skorzystaj z narzędzi analitycznych (np. Google Analytics), które pozwolą ci prześledzić ścieżkę zakupową każdego klienta i ocenić, na jakim etapie przerywa zakupy. Wiedząc w czym tkwi problem, będziesz mógł go wyeliminować. Biorąc pod uwagę, że jedną z najczęstszych przyczyn są warunki i sposób dostawy oraz sposób, w jaki się o nich informuje – zacznij od sprawdzenia, jak ta kwestia wygląda w Twoim sklepie internetowym. Często nawet drobna zmiana może przynieść bardzo pozytywne efekty.

powody częstszych zakupów online
Projektując lub przeprojektowując swój sklep internetowy, zadbaj o to, by wszystkie istotne informacje były łatwo dostępne. Jeżeli oferujesz darmową dostawę, dostawę tego samego dnia lub możliwość odbioru w sklepie stacjonarnym lub innym, atrakcyjnym dla klienta punkcie – podkreśl to. Nie traktuj kosztów doręczenia jako “zła koniecznego”, możesz z nich uczynić atut i dodatkowy bodziec zakupowy dla odwiedzających twój e-sklep.


*Źródło: Raport “Ecommerce w Polsce 2015” Gemius dla e-Commerce Polska