Czego kurier nie musi robić, a ludzie tego oczekują?

Niewątpliwie największą zaletą zakupów przez internet jest możliwość otrzymania przesyłki do rąk własnych bez wychodzenia z domu. To bardzo wygodne rozwiązanie, jeżeli nie możemy lub po prostu nie lubimy chodzić po sklepach. Czasami jednak oprócz doręczenia oczekujemy także od kuriera innych, dodatkowych usług, np. informacji, o której godzinie planuje doręczenie. To, że kurier nie chce lub nie może spełnić naszych oczekiwań, powoduje nasze zdenerwowanie. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że zwykle nie wchodzą one w zakres usług podstawowych.

Kurier – usługi podstawowe

Tak naprawdę podstawową pracą kuriera jest odbiór paczki od nadawcy oraz jej transport, tak, aby przesyłka trafiła do odbiorcy bezpiecznie, w nienaruszonym stanie oraz szybko, najczęściej w przeciągu 24 – 48 godzin od momentu przekazania. Tu warto zaznaczyć, że w ramach usług podstawowych firmy kurierskie przewożą paczki o różnych gabarytach, także bardzo ciężkie. Każdy przewoźnik ma swoje indywidualne, dopuszczalne wymiary oraz wagę pojedynczych przesyłek. Jeśli kupujemy duże produkty, upewnijmy się, że sklep, w którym składamy zamówienie, zaoferuje nam odpowiedni transport.

Jeżeli okaże się, że musimy zmienić adres dostarczenia przesyłki w momencie, kiedy sprzedawca już nadał naszą paczkę, to nie musimy się obawiać, większość firm kurierskich udostępnia opcję przekierowania, czyli zmianę adresu dostawy w ramach zwykłego pakietu usług.

W praktycznie wszystkich firmach do serwisu podstawowego zalicza się także ubezpieczenie przesyłki do wyznaczonej kwoty oraz możliwość śledzenia naszego zamówienia. Mając jego numer, można sprawdzić aktualne statusy wysyłki. Właściwie w tym momencie kończą się podstawowe usługi, których możemy oczekiwać od przewoźnika. Wszystkie pozostałe rzeczy, z którymi na pewno nieraz się już zetknęliśmy, są usługami dodatkowymi, do których zazwyczaj sprzedawca musi dopłacać, co skutkuje ogólnie wyższą kwotą pobieraną za wysyłkę.

Kurier – usługi dodatkowe

Obecnie każda firma kurierska oferuje cały szereg usług dodatkowych, niektóre są płatne, a inne bezpłatne. Choć ostatecznie koszt wysyłki pokrywa sprzedawca, to ilość usług ponadpodstawowych może wpływać na cenę dostawy, którą przecież jako kupujący musimy opłacić. Usługi te mogą dotyczyć terminu doręczenia przesyłek, powiadomień, obsługi paczek i przesyłek ciężkich, a także dodatkowych opcji dostarczenia i ubezpieczenia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, firmy kurierskie wprowadziły do swojej oferty możliwość dostarczenia przesyłek o określonej porze oraz w dni wolne od pracy. To idealne rozwiązanie dla kogoś, kto pracuje, a nie ma możliwości zamówienia paczki do swojego miejsca zatrudnienia. W takim przypadku kurier może dostarczyć zamówienie w konkretnym okienku godzinowym, wieczorem lub w sobotę, na przykład wtedy, kiedy zależy im na otrzymaniu rzeczy zamówionych w piątek. Nie wszystkie sklepy internetowe jednak takie opcje oferują. Jeśli zależy nam na takiej specjalnej przesyłce, upewnijmy się, że sprzedawca udostępnia w ogóle taką możliwość.

Usługi dodatkowe to także powiadomienia od kuriera. Wyróżnia się 3 opcje: telefon, SMS, e-mail (ta opcja zazwyczaj jest bezpłatna) dotyczące statusu przesyłki. Przyjrzyjmy się każdej z nich, zaczynając od wiadomości e-mail. Praktycznie każda firma kurierska, jeśli tylko posiada adres e-mail odbiorcy, wysyła do niego informację o planowanej dostawie. W wiadomości takiej pojawia się przede wszystkim numer nadania oraz data wysyłki, co ma ułatwić odbiorcy zlokalizowanie paczki. Wysłanie maila jest u wielu operatorów opcją podstawową, ale już wysłanie SMS-a z numerem przesyłki i przewidywaną datą dostarczenia czasami jest usługą dodatkową i nie każdy sprzedawca decyduje się na jej udostępnienie. Podobnie jest z kontaktem telefonicznym kuriera przed dostarczeniem paczki. Kierowcy nie mają obowiązku dzwonić do adresata, ale czasem robią to po to, aby upewnić się, że jest on w miejscu doręczenia, szczególnie, gdy adres dostawy znajduje się w mało uczęszczanej i odległej lokalizacji.

Chociaż wielu klientów nie zdaje sobie z tego sprawy, to wnoszenie i znoszenie bardzo ciężkich paczek (najczęściej powyżej 30 kilogramów), które wymagają od kuriera użycia specjalistycznego przenośnika, także należy do usług dodatkowych. Jeśli więc sprzedawca już na samym początku nie zaznaczył, że będziemy takiej pomocy potrzebowali i przewoźnik nie mógł się odpowiednio przygotować, to może okazać się, że będziemy musieli sami zająć się przeniesieniem przesyłki.

Inną dobrze znaną usługą dodatkową jest też płatność przy odbiorze, która polega na tym, że opłatę za towar przekazuje się kurierowi, w momencie, kiedy ta trafia ręce kupującego. Zwykle wysyłka z taką formą płatności jest droższa, ponieważ nadawca musi dopłacić za nią dodatkowo.

Jeżeli kupujemy lub ktoś nam wysyła rzeczy wartościowe, a ubezpieczenie podstawowe nie jest wystarczające, sprzedawca może wykupić u przewoźnika jego rozszerzenie do wybranej kwoty. Opcją dodatkową jest także oznaczenie paczki znakiem „ostrożnie”, „uwaga szkło”, jeżeli w paczce znajdują się przedmioty, które mogą się potłuc lub połamać.

Jak widać, firmy kurierskie oferują cały szereg usług, dzięki którym wysyłka może być jeszcze sprawniejsza, jednak nie wszystkie są dostępne w każdym e-sklepie. Musimy pamiętać, że robiąc zakupy, korzystamy niejednokrotnie z podstawowych, najprostszych form dostawy. Jeśli oczekujemy do kuriera czegoś więcej, np wniesienia paczki z telewizorem do domu, to warto najpierw dowiedzieć się, czy w danym sklepie możemy skorzystać z takiego rozwiązania oraz jaka będzie jego cena.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos