Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/07/07

Jaką platformę sklepową wybrać? Porównanie: Shoper vs. Shoplo vs. PrestaShop

E-commerce zarówno w Polsce, jak i na świecie intensywnie rośnie. Powstaje coraz więcej systemów i usług dedykowanych sprzedaży przez internet. Wśród nich możemy wymienić m.in. platformy e-commerce, których wybór jest pierwszą i jedną z najważniejszych decyzji, jaką musimy podjąć rozpoczynając sprzedaż przez internet. Sprawdź, jaką platformę sklepową wybrać.

W poprzednim artykule poruszyliśmy właśnie temat tego typu systemów, a konkretnie omówiliśmy 3 popularne w Polsce platformy sklepowe. Stanowią one zwykle kompletny zestaw funkcji, usług i dodatków, które możemy dobrać do własnych potrzeb i budżetu. Dzięki temu są o wiele tańszym i prostszym rozwiązaniem w porównaniu do dedykowanych systemów do sprzedaży internetowej, a ich popularność wciąż rośnie. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Ceneo.pl, zgodnie z którym aż 84% e-sklepów w Polsce korzysta z gotowych platform e-commerce. W badaniu tym zapytano także o zadowolenie sprzedawców z wykorzystywanych rozwiązań i aż 70% ankietowanych jest usatysfakcjonowana systemem, z którego korzysta.

Ile e-sklepów skorzysta z gotowych platform sklepowych?

Źródło: Ceneo.pl

Poprzednio porównaliśmy IAI-Shop.com, Magento i Woocomerce, a dziś zapraszamy na zestawienie kolejnych trzech platform: Shoper, Shoplo i PrestaShop.

  1. Shoper

Shoper to gotowa platforma stworzona przez polską firmę Dreamcommerce SA, która od 2014 roku działa na rynkach zagranicznych. Oprogramowanie to zostało dwukrotnie nagrodzone przez właścicieli sklepów internetowych oraz specjalistów z branży e-commerce nagrodą dla Najlepszej Platformy Sklepowej (Ekomers 2012 i Ekomers 2013).

Funkcjonalności

System Shoper oferuje aż 250 funkcji i integracji umożliwiających profesjonalną sprzedaż przez internet. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:

  • gotowe szablony dostosowane do urządzeń mobilnych, dzięki którym szybko i sprawnie rozpoczniemy sprzedaż bez konieczności angażowania grafików i projektowania wyglądu sklepu od podstaw,
  • aplikacja mobilna Shoper umożliwiająca zarządzanie zamówieniami i produktami z dowolnego urządzenia,
  • dwustronna integracja z Allegro ułatwiająca zarządzanie sprzedażą na Allegro,
  • integracja z wieloma systemami płatności online, najpopularniejszymi kurierami, a także z popularnymi porównywarkami cen, np. Ceneo, Nokaut czy Skąpiec,
  • blog, którego prowadzenie nie tylko wzmocni Twoje działania SEO, ale także pozwoli na edukację klientów,
  • liczne dodatki w atrakcyjnych cenach od partnerów Shoper, takie jak: sugestie wyszukiwania, integracja z Paczka w Ruchu i popularnymi kurierami, porównywarka produktów czy kreator codziennych promocji lub pop up-ów,
  • bezpłatny hosting i tworzenie codziennie kopii zapasowej,
  • sklep na Facebooku przez co dotrzesz ze swoją ofertą do szerszej grupy klientów,
  • integracja sklepu i dodanie przycisków popularnych platform społecznościowych, takich jak m.in. Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest czy Youtube.

Sprzedaż międzynarodowa

Dzięki nielimitowanym wersjom językowym sklepu wyjście z ofertą poza granice kraju nie stanowi tu problemu. Ponadto twórcy platformy przygotowali gotowe tłumaczenia wyrażeń systemowych w językach: rosyjskim, słowackim oraz czeskim. Chcąc mieć sklep, w którymś z tych 3 języków wystarczy przetłumaczyć tylko treści wprowadzone przez e-sprzedawcę oraz moduły opcjonalne.

Grupa docelowa

Oprogramowanie przeznaczone jest zarówno dla małych, jak i dla dużych, posiadających ponad 50 tysięcy produktów, e-sklepów. Z uwagi na gotowe szaty graficzne oraz łatwe do wdrożenia integracje z systemami płatności i kurierami jest to także idealne rozwiązanie dla osób, które chcą dopiero rozpocząć sprzedaż on-line.

Popularność

Shoper jest popularny wśród mniejszych sprzedawców, którzy potrzebują prostego do wdrożenia i łatwego w obsłudze rozwiązania. Obecnie z oprogramowania korzysta ponad 10 000 sklepów internetowych. Według raportu przygotowanego przez Interaktywnie.com Shoper jest najlepiej ocenianą platformą e-commerce w Polsce – otrzymał 8 w 10 stopniowej skali określającej zadowolenie e-sprzedawców z wykorzystywanych systemów.

Koszty

Platforma Shoper jest dostępna w 3 pakietach: Złotym, Platynowym i Diamentowym. Pakiet podstawowy – Złoty – kosztuje 72 zł za miesiąc i jest przeznaczony dla małych sklepów, które nie posiadają dużego asortymentu (do 10 tys. produktów). Pakiet Platynowy i Diamentowy, które kosztują odpowiednio 108 zł i 136 zł za miesiąc, przeznaczone są dla większych sklepów. Oprócz funkcjonalności oferowanych w pakiecie Złotym, dodatkowo zapewnione są tu pierwsze zamówienia dostarczone za pośrednictwem kampani Adwords, a także takie możliwości jak: dwustronna integracja z Allegro, sklep na Facebooku oraz dodatkowy serwer FTP.

Dla nowych e-sklepów stworzony został specjalny Pakiet Korzyści, który pozwala zaoszczędzić nawet 5000 złotych m.in. dzięki 3 miesiącom bez prowizji czy zniżkom na promocję ofert w porównywarkach cen Ceneo.pl i Nokaut.pl.

W celu przetestowania systemu oferowany jest tu 14-dniowy darmowy okres próbny. Szczegółowy cennik Shoper dostępny jest tutaj.

Dla największych sklepów istnieje także możliwość skorzystania z Shoper Premium, w ramach którego zapewnione jest kompleksowe wdrożenie, obejmujące zarówno dedykowany projekt graficzny czy integrację z systemami ERP. Z kolei chcąc mieć dostęp do kodu źródłowego platformy oraz zainstalować go na własnych serwerach można wykupić oprogramowanie na licencji samodzielnej. W tym przypadku wsparcie techniczne i aktualizacje wymagają wykupienia i corocznego odnawiania.

  1. Shoplo

Platforma Shoplo to gotowy system umożliwiający prowadzenie e-sklepu, a także sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie za pośrednictwem Shoplo Multichannel.

Funkcjonalności

W zależności od ilości asortymentu, liczby kanałów sprzedaży oraz zasięgu sprzedaży platforma Shoplo oferuje dwa rozwiązania.

Shoplo Sklep, czyli tradycyjny system e-commerce umożliwiający sprzedaż produktów za pośrednictwem e-sklepu. Oferowanych jest tu ponad 1000 funkcjonalności i dodatków, wśród których na szczególną uwagę zasługują:

  • nielimitowana ilość wersji językowych i walut w sklepie, dzięki czemu w prosty sposób możemy wyjść ze sprzedażą, na rynki zagraniczne,
  • automatyczne odzyskiwanie porzuconych koszyków bez dodatkowych narzędzi marketing automation, przez co dotrzesz do klientów, którzy z jakiś względów zrezygnowali z zakupów,
  • możliwość sprzedaży produktów cyfrowych oraz sprzedaż subskrypcyjna,
  • szablony e-maili transakcyjnych, które możesz dostosować wizualnie do layoutu sklepu,
  • umożliwienie klientom robienie zakupów jako gość lub po założeniu konta,
  • rozbudowane raporty sprzedaży takie jak m.in. raporty sprzedaży wariantów, sprzedaży wg regionu, sprzedaży wg sposobów dostawy i płatności czy wg źródeł ruchu,
  • sklep na Facebooku, integracja z Instagramem umożliwiająca pokazanie zdjęć z portalu w Twoim sklepie oraz integracja z Twitterem, dzięki której pojawi się tam informacja o każdym nowym produkcie,
  • liczne dodatki pozwalające na połączenie z popularnymi firmami logistycznymi, kurierami (np. Furgonetka, UPS, DPD, DHL) oraz systemami księgowymi (inFakt, wfirma.pl, ifirma.pl) i magazynowymi ( np. WF-MAG, Subiekt GF).

Shoplo Multichannel to rozwiązanie dla sprzedawców, którzy posiadają kilka kanałów sprzedaży. Wybór Shoplo Multichannel pozwala na:

  • zarządzanie sprzedażą z jednego konta w wielu platformach jednocześnie,
  • prosta integracja z marketplace’ami takimi jak np. Amazon, Etsy, Dawanda czy Allegro,
  • aktualizacja stanów magazynowych w czasie rzeczywistym w wielu platformach jednocześnie,
  • nielimitowana liczba sprzedawanych produktów.

Sprzedaż międzynarodowa

Jak już wspomnieliśmy powyżej brak tu ograniczenia co do liczby wersji językowych sklepu oraz walut. Ponadto platforma umożliwia synchronizację z aktualnym kursem walut NBP oraz obsługę wielu stref czasowych. Dzięki temu sprzedaż międzynarodowa nie stanowi tu problemu.

Grupa docelowa

Platforma Shoplo jest skierowana do małych i dużych e-commerce’ów. Przedsiębiorcy, którzy chcą spróbować swoich sił w sprzedaży on-line i mają mały asortyment produktów wybierają zwykle podstawowy plan abonamentowy. Wraz z rozszerzaniem oferty i rozwojem biznesu mogą oni wykupować bardziej zaawansowane funkcjonalności poprzez zmianę abonamentu. Z kolei duże e-sklepy i sklepy prowadzące sprzedaż wielokanałową mają do dyspozycji bogatsze w funkcje abonamenty Shoplo Sklep lub Shoplo Multichannel.

Popularność

Z platformy korzysta 18 000 klientów, co wskazuje na ogromną popularność tego systemu.

Koszty

Podobnie jak w przypadku Shoper, możliwy jest tu darmowy okres próbny, który trwa 15 dni i do niczego nie zobowiązuje. Są tu 4 rodzaje abonamentu, a różnice między nimi są znaczne biorąc pod uwagę dostępne funkcjonalności. Podstawowy pakiet “Starter” w cenie 49 zł za miesiąc dedykowany jest dla osób, które dopiero rozpoczynają sprzedaż internetową i oferują nie więcej niż 20 produktów. Ponadto brak tu m.in. możliwości zakładania konta przez klienta czy rozbudowanych raportów sprzedaży. Kolejne pakiety Pro (99 zł/miesiąc), Advanced (179 zł/miesiąc) oraz VIP (299 zł/miesiąc) zawierają bardziej zaawansowane funkcjonalności i brak tu limitu liczby sprzedawanych produktów. Pełen cennik znajduje się tutaj.

  1. PrestaShop

To popularne na całym świecie otwarte oprogramowanie dla e-sklepów, które gromadzi wokół siebie dużą społeczność zarówno użytkowników, jak i twórców kodu.

Jak duża jest platforma PrestaShop?

Źródło: prestashop.com/pl

Funkcjonalności

W przeciwieństwie do Shoplo i Shoper, chcąc skorzystać z PrestaShop musimy posiadać własną domenę i serwer, na którym zainstalujemy oprogramowanie. Następnym krokiem jest instalacja systemu i dostosowanie sklepu do własnych potrzeb. Oczywiście zapewnione jest tu wsparcie techniczne, jednak jest ono dodatkowo płatne i często wymaga skorzystania z pomocy agencji zewnętrznej.

Z uwagi na to, że jest to oprogramowanie typu Open Source, lista funkcjonalności jest nieograniczona, a każda dodatkowa funkcja możliwa do wdrożenia. Personalizując sklep do własnych potrzeb możesz m.in.

  • skonfigurować sposób wyświetlania produktów i dostosować go do własnych potrzeb lub preferencji klientów,
  • skonfigurować funkcje filtrowania, sortowania i podziału stron produktów w zależności od rodzaju sprzedawanych produktów,
  • określić maksymalne wymiary paczek,
  • wykluczyć produkty cyfrowe z polityki zwrotów,
  • zwiększyć sprzedaż poprzez wysyłkę wiadomości e-mail do klientów, którzy przerwali proces zakupowy, wysyłkę e-maili z przeglądanymi lub ponownie dostępnymi produktami,
  • uzyskać informacje dotyczące najpopularniejszych form dostawy czy płatności przez rozbudowane raporty,
  • prowadzić sprzedaż w kilku sklepach za pośrednictwem jednego panelu administracyjnego,
  • prezentować na stronie sklepu zdjęcia z Instagrama, a dodatkowo oznaczyć na nich produkty dostępne w ofercie,
  • dzięki dodatkom (jest ich ponad 100) można m.in. zintegrować sklep z popularnymi kurierami brokerami logistycznymi (np. DPD, UPS, Siódemka, Inpost, Furgonetka czy Apaczka.pl), systemami magazynowo-księgowymi (np.WF-MAG, Subiekt GT), a także z platformami i systemami wspierającymi sprzedaż (Allegro, Domodi, Google Shopping, Ceneo, Nokaut, Getresponse, Freshmail czy LiveChat).

Sprzedaż międzynarodowa

Jest to system międzynarodowy przez co posiada dużo funkcji ułatwiających sprzedaż w wielu krajach jednocześnie. Na PrestaShop istnieje możliwość:

  • obsługi różnych stref dostawy i przypisywanie do nich przewoźników,
  • ustalanie wielu walut i automatyczna aktualizacja kursu wymiany,
  • dostosowanie sklepu do oczekiwań danego kraju,
  • stosowanie wielojęzycznych kart produktów.

Grupa docelowa

PrestaShop jest odpowiednim systemem dla średnich i dużych e-sklepów, które potrzebują wdrożyć indywidualne rozwiązania dostosowane do specyfiki oferty, ilości asortymentu czy wymagań klientów.

Popularność

Jak podaje na swojej stronie PrestaShop posiada 1 mln członków społeczności na całym świecie, a na jego oprogramowaniu działa 270 tys. e-sklepów. Świadczy to zatem o ogromnej popularności systemu i ciągłemu udoskonalaniu jego kodu oraz dodawaniu nowych funkcjonalności.

Jak popularna jest platforma PrestaShop?

Źródło: prestashop.com/pl

Koszty

Sam system PrestaShop jest darmowy. Jednak koszt wdrożenia sklepu na nim w dużej mierze zależy od kosztów programistów, którzy nam w tym pomogą. Oczywiście jeśli jesteś w stanie zrobić to sam lub posiadasz zespół programistów całkowite koszty będą dużo niższe. Samo oprogramowanie jest darmowe, choć moduły i dodatki dostępne w oficjalnym markecie Addons są już płatne.

Podsumowując

Podsumowując wybór platformy sklepowej nie jest łatwym zadaniem. Warto poświęcić czas na analizę naszych potrzeb, porównanie istniejących rozwiązań oraz konfrontację ich z dostępnym budżetem. Sugerujemy, abyś wypisał sobie jakie konkretne funkcje potrzebujesz już teraz (np. integracja z dostawcami, kilka wersji językowych sklepu), a jakie w perspektywie kilkunastu miesięcy z uwagi na rozwój biznesu (np. obsługiwanie różnych stref czasowych, obsługa porzuconych koszyków czy możliwość sprzedaży w kilku e-sklepach za pośrednictwem jednego panelu administracyjnego). Mając niewielki budżet lub chcąc sprawdzić swój potencjał w e-handlu zdecyduj się na gotowe rozwiązanie, takie jak np. Shoplo czy Shoper, które pozwalają w późniejszym czasie na wdrożenie dodatkowych funkcjonalności. Z kolei jeśli posiadasz specyficzny asortyment, a także konkretne wymagania w całości dostosowane do Twoich potrzeb rozważ system open source, który pozwala na wdrożenie zupełnie nowych modułów czy funkcji.

Pamiętaj też, że czasem warto wybrać gotowe rozwiązanie bez możliwości ingerencji w kod. Zaoszczędzone dzięki temu pieniądze można  przeznaczyć na marketing i obsługę klienta.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik dotyczący wyboru platformy e-commerce ułatwi Ci analizę dostępnych możliwości i dokonasz najlepszego dla siebie wyboru.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos