Świąteczny szczyt paczkowy - porady dla osób zamawiających prezenty online

Zbliżają się święta zakupowe, takie jak Black Friday oraz Cyber Monday, chwilę później są Mikołajki i niedługo potem gwiazdka. To najgorętszy okres w handlu elektronicznym, a jednocześnie świetny czas do „wyłapania” okazji, a także kupienia upominków rodzinie i bliskim. Co jednak należy zrobić, by mieć pewność, że zamówione towary dojdą na czas? Jak należy robić zakupy, aby nie zostać oszukanym i nie stracić pieniędzy lub w najgorszym wypadku nie otrzymać paczki 3 tygodnie po świętach? Odpowiedź na te oraz wiele innych pytań związanych z przedświątecznymi zakupami znajdziecie w poniższym tekście.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Rozsądne zakupy online to takie, które nie narażą nas na koszty, nieprzyjemności i wizytę na komisariacie policji. Wraz z upowszechnieniem się zakupów internetowych pojawili się niestety także internetowi oszuści. Dlatego, nim zdecydujemy się na zakup towaru w bardzo atrakcyjnej cenie, sprawdźmy, czy sklep, w którym kupujemy produkt, jest godny zaufania. Jak to zrobić? Postarajmy się zweryfikować sprzedającego. W przypadku e-sklepów i znanego portalu aukcyjnego nie jest to problem. Wiarygodni sprzedawcy nie boją się opinii i ocen klientów, często chwalą się wysokimi ocenami na portalach takich jak Opineo.

Świąteczny szczyt paczkowy - porady dla osób zamawiających prezenty online

Tam możemy przejrzeć opinie klientów i sprawdzić, czy negatywne oceny to sporadyczne przypadki, które zdarzyły się dawno temu, czy może ciągłe, powtarzające się sytuacje. Wybierajmy sklepy zaufane, które mają wysokie oceny i są polecane przez innych klientów. Warto kierować się opiniami innych osób, na przykład użytkowników grup tematycznych na Facebooku. Wiele z tych osób ma sprawdzone e-sklepy, w których od lat robi zakupy.

Świąteczny szczyt paczkowy - porady dla osób zamawiających prezenty online

Co w przypadku, gdy nie korzystamy z Facebooka i nie jesteśmy członkami żadnej z grup? Na pomoc przychodzi wyszukiwarka Google. Jeśli znajdziemy interesujący nas w jakimś e-sklepie produkt, spróbujmy wpisać jego nazwę do wyszukiwarki wraz ze słowem „opinia”. Na przykład „Sklep XYZ opinia”. Można w ten sposób znaleźć przestrogi innych klientów. Trzeba też pamiętać, że kilka, a nawet kilkanaście negatywnych opinii dla sklepu, który działa kilkanaście lat, to nie jest zła ocena. Zawsze się może po prostu zdarzyć, że klient nie będzie zadowolony nie z produktu, czy też obsługi, a terminu dostawy.

Na co przede wszystkim zwracać uwagę, wybierając e-sklep? Przede wszystkim na to, jak długo jest on na rynku, co piszą o nim inni klienci, czy na stronie podane są dane firmy i telefon kontaktowy. Warto pamiętać, że NIP możemy sprawdzić w CEIDG.

Kiedy zamawiać upominki?

Aby towary, które zamówimy online, dotarły do nas przed Mikołajem lub Gwiazdką, musimy odpowiednio wcześnie złożyć zamówienie, by uniknąć niemiłych niespodzianek. Im bliżej Wigilii, tym większe prawdopodobieństwo, że wybrany przez nas produkt będzie niedostępny lub nie dotrze na czas. Dlatego, decydując się kupowanie prezentów online, musimy zwrócić uwagę na dwie informacje, które pojawiają się w sklepach internetowych. Jedną jest czas realizacji zamówienia, drugą – dostępność produktu. Tak naprawdę są one ze sobą powiązane. Czas realizacji to suma czasu potrzebnego na wysyłkę produktu (czyli spakowania go i przekazania do wysłania) i dostawę. Gdy sklepy posiadają towar na stanie, to przeważnie starają się go wysłać w przeciągu 24 godzin. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli produkt zamówimy w poniedziałek, to maksymalnie we wtorek opuści on sklepowy magazyn. W praktyce wygląda to tak, że towary zamówione w poniedziałek potrafią nawet we wtorek trafić do naszych rąk. Wszystko zależy od sklepu oraz wybranej formy dostawy. W dużych miastach możemy nawet wybrać opcję doręczenia tego samego dnia, co może być bardzo pomocne w momencie, gdy zapomnimy o jakimś prezencie.

Mówimy jednak tutaj o ekstremalnych przypadkach, gdy naprawdę mamy nóż na gardle. Lepiej więc zaplanować e-zakupy odpowiednio wcześniej, dzięki czemu unikniemy niepotrzebnego stresu oraz rozczarowań. Często zapominamy jednak o tym, by sprawdzić, czy interesująca nas rzecz wysłana zostanie za 3, 5 czy też 7 dni.

Błędne dane, źle zatytułowane przelewy i inne problemy

Jeśli jednak trafimy na idealny upominek dla bliskich i zdecydujemy się na jego zamówienie online, musimy pamiętać jeszcze o kilku bardzo ważnych rzeczach. Pierwsza to sprawdzenie poprawności naszych danych. Czasami, korzystając z funkcji autouzupełniania, wprowadzimy błędny numer budynku lub zły kod pocztowy, bywa też tak, że wkradnie nam się literówka, czy też podamy zły numer telefonu. To może wydłużyć czas dostawy, gdyż paczka nie trafi do odpowiedniej rozdzielni i wyląduje na przykład w Trójmieście, zamiast na Śląsku. Kolejna sprawa to wypełnianie formularza przelewu. Jeśli wpłacamy pieniądze w banku lub na poczcie, w tytule wpłaty należy podać numer zamówienia, czasami nazwisko i numer. Chodzi o to, aby osoba, która zajmuje się płatnościami w e-sklepie, potrafiła łatwo i szybko dopasować tę wpłatę do konkretnego zamówienia. Czasem jest tak, że płacimy za zamówienie dziecka, czy też kogoś bliskiego, podajemy inne dane osobowe, a numer zamówienia jest jedyną informacją pozwalającą na naszą identyfikację. Pamiętajmy o tym.

Jaką przesyłkę wybrać?

Finalizując zamówienie, musimy wybrać preferowaną przez nas formę dostawy. W e-sklepach, poza przesyłką pocztową, pojawiają się opcje kurierskie, odbiór osobisty, często Paczkomaty, czy też odbiór w punkcie, na przykład w kiosku Ruchu lub na stacji benzynowej. Wybierając jedną z opcji, kierujemy się przede wszystkim naszą wygodą oraz czasem. Kurier przeważnie dowozi paczki w 24-48 godzin. Choć w okresie świątecznym czas może się wydłużyć, operatorzy logistyczni starają się tego unikać, dlatego w tym czasie zatrudniają dodatkowe osoby, by sortownie, magazyny, a także kurierzy mogli dostarczyć paczki na czas. Jeśli mamy możliwość odebrania zamówienia osobiście, warto skorzystać z tej opcji, mamy bowiem pewność, że możemy obejrzeć na miejscu towar, a przy okazji będzie on najszybciej w naszych rękach. Niestety wiąże się to z kolejkami i świątecznym natłokiem. Musimy wybierać. Coś za coś.

Na szczęście z roku na rok operatorzy logistyczni radzą sobie lepiej z coraz to większą liczbą przesyłek, a opóźnienia nie zdarzają się tak często, jak miało to miejsce wiele lat temu. Musimy pamiętać, że decydując się na paczkę pocztową, będzie mogła iść ona trochę dłużej, ale w razie naszej nieobecności możemy odebrać ją w pobliskiej placówce pocztowej. Z drugiej strony niektóre firmy kurierskie pozwalają nam przekierować paczkę bez dodatkowych opłat pod inny adres, na przykład do naszej pracy lub rodziny. To rozwiązanie, połączone z możliwością śledzenia przesyłki, a u niektórych przewoźników również kontaktu z kurierem, daje szanse idealnego dopasowania czasu i miejsca dostawy do naszych oczekiwań.

Monitorowanie paczki

Obecnie praktycznie każda przesyłka posiada swój numer nadania. Dzięki temu możemy w łatwy sposób śledzić jej drogę – sprawdzić, czy faktycznie opuściła ona magazyn, a jeśli do nas nie dotarła, to dowiedzieć się, gdzie może się znajdować. Oczywiście czasami zdarzają się sytuacje, że wyjaśnienie losów paczki możliwe jest jedynie przy pomocy pracowników biura obsługi operatora logistycznego. Posiadanie numeru nadania ułatwia jednak cały proces. Jeśli chcemy być pewni, że przesyłka jest w drodze, zweryfikujmy otrzymany od nadawcy numer na stronie wybranego przez nas dostawcy.

Powyższe rady skierowane są do wszystkich osób, które zaczynają świąteczne zakupy już pod koniec listopada, do wszystkich łowców okazji i tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w zakupach online. Aby nasze upominki dotarły na czas, aby wszystko obeszło się bez problemów i stresu, wystarczy przestrzegać tych kilku zasad. Życzymy udanych zakupów.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos